Veselé vanoce a šumivé nový rok!

20 december 2011 - Praag, Tsjechië

Alweer bijna drie maanden in Praag! Wat gaat de tijd snel!

Het duurde even, maar nu dus weer een nieuw verhaal over ons leventje in Praag. Zo onderhand zijn we echt gesetteld hier. De eerste tijd waren we ontzettend moe van alle nieuwe indrukken. Zoals Bram toen zei: je stapt je auto in en aan het eind van de straat weet je niet of je links of rechts moet. Niets was gewoon, bekend of herkenbaar. In Nederland doe je ongemerkt veel op de automatische piloot zonder dat je er bij na hoeft te denken (boodschappen doen, reizen met openbaar vervoer en auto, post versturen, naar de kapper, hapje eten, naar de gamma om iets te halen voor je huis). Hier moesten we opeens bij alles heel hard opletten en nadenken. Geen woord is herkenbaar, dus als je iets zoekt in de supermarkt is het vaak een gok (wat zou creme fraiche zijn.... lijkt dit op meel.... wat voor vis zou dit zijn.... is dit kip of toch konijn??), als de tomtom niet wilt starten en je de borden op de weg niet kan lezen, kom dan nog maar op de plek waar je naar toe wilt gaan. En wat dacht je van het uberhaubt vinden van bepaalde winkels, zoals een tuincentrum of een doehetzelf zaak. Tsja, via internet?..... maar wel in het Tsjechisch...

En dan sta je in een doehetzelfzaak en zoek je naar een rookmelder (de grote borden die aan het plafond hangen helpen daar niet echt bij :s). Zodra je iets vraagt in het Engels kijken ze je aan met grote angstige ogen en willen ze het liefst heel hard wegrennen. En ja, dat gebeurt ook echt regelmatig....(!)

Of je wil kaartjes voor de bioscoop reserveren en je belt op en probeert in je beste Tsjechisch (dit was twee weken geleden) kaartjes te bestellen. Aan de andere kant zegt een vrouw "nerozumin" (ik begrijp het niet) en hangt zonder ook maar een poging te doen op. Dus dan gaan we maar gewoon op de gok naar de bioscoop en blijken er gelukkig nog kaartjes te zijn :)

Goed, genoeg verteld over de cultuurschok, want ja, dat was het zeker. Maar langzamerhand kunnen we weer dingen op de automatische piloot doen, weten we steeds beter de weg in Praag en daardoor krijg je het gevoel je ergens thuis te voelen en voelen we hier ons daardoor steeds relaxter.

Bram is gisteren voor het laatst naar Nederland geweest voor zijn werk. Nu is zijn project daar afgerond en kan hij zich volledig richten op zijn baan hier. Dat gaat niet vanzelf en het is hard werken om uit te zoeken hoe de werkcultuur hier in elkaar zit enn wat ze nu precies van hem verlangen. Ik geef nu vier middagen lessen Nederlands bij het Nopje aan Nederlandse en Tsjechische kinderen (4 t/m 10 jaar).  Ook geef ik nu elke week priveles bij ons thuis aan twee Tsjechische meiden van 10 en 12 die een Nederlandse vader hebben. Het lesgeven is heel erg leuk en vooral aan de Tsjechische kinderen een uitdaging. In het nieuwe jaar ga ik opzoek naar een extra uitdaging naast het lesgeven. Thuiszitten is niet mijn sterkste kant, ben ik achtergekomen :)

Daarnaast volgen we nu allebei Tsjechische les. Bram bij zijn werk en ik 2 keer per week bij een Czech language school met een aantal andere studenten. Dat gaat heel goed en we vinden het allebei leuk, al vergt het ook heel veel leren buiten de lessen om (ouderwets woorden leren en rijtjes stampen). Zo komen we er meer en meer achter hoe ongelooflijk complex de taal is. Het is dan wel erg stimulerend als je woorden op de radio of gewoon op straat herkent en dan een beetje een idee hebt waar mensen over praten.

We genieten van ons heerlijke huis en maken mooie tripjes in het weekend. Ook genieten we echt optimaal van de stad. Het is vaak mooi weer zodat het heerlijk is erop uit te trekken. Nu in de kersttijd zijn er veel kerstmarktjes te vinden waar we heerlijk genieten van de gluhwein, trdelnik, worsten, ham en zuurkool. De stad is prachtig verlicht en het ziet er echt vaak uit als een sprookje.  Afgelopen weekend hebben we een bezoek gebracht aan hrad (kasteel) karlstejn net buiten de stad. Midden in een prachtig glooiend landschap op een heuvel ligt het kasteel van Charles/Karl IV (ja, daar is ook de brug Karlsbrug naar vernoemt), Tsjechische koning en keizer van het Roomse Rijk. We hebben daar een tour gehad en alles gehoord over die geschiedenis. Heel boeiend en heerlijk om dan ook langs een minimuseum 'bethlehem' te gaan en ook even over het lokale kerstmarktje te struinen. Ook zijn we naar de balletvoorstelling De Notenkraker geweest in de Narodni divadlo (nationale theater). Een  mooie voorstelling in een prachtig theater!

Koud is het hier wel!! Het wisselt, maar het is vaak niet warmer dan een paar graden boven nul en de afgelopen dagen komt de temperatuur niet boven het vriespunt. Helaas heeft het nog niet gesneeuwd (dat is bijzonder voor hier) want we hebben gehoord dat Praag dan nog mooier is!

We hebben de afgelopen maanden ook flink wat bezoek gehad. Dat vonden we heel gezellig en het zorgde ervoor dat wij ook steeds beter de stad leerden kennen. Het was een groot plezier om onze gasten rond te leiden door ons huis, onze buurt en in het oude centrum en samen bijvoorbeeld in leuke restaurantjes te eten die we hadden ontdekt. In het nieuwe jaar zijn staan er al nieuwe gasten op de kalender die we ook graag weer ontvangen in 'onze' stad! Toch merken we ook dat om de week gasten over hebben best veel is en genieten we van de weekenden dat we samen op pad kunnen. We hebben ook echt de tijd nodig om ervoor te zorgen dat we  integreren hier en andere mensen leren kennen.

A.s. zaterdag rijden we met onze mooie rode skoda (vind die van jou maar eens als er 10 dezelfde rode skoda's in een parkeergarage staan :) ) naar Nederland om met Kerst met onze families te zijn. Daarnaast gaan we eens goed shoppen (in Tsjechie is echt alles, anders dan we hadden verwacht, veel duurder, behalve natuurlijk de pivo en uiteten gaan), vrienden zien en goed feesten met oud en nieuw. Bram rijdt terug naar Praag met zijn jaarclubgenoot Onno na oud en nieuw en ik blijf twee weken en vlieg dan terug om nog even met de jaarclub van Bram een hapje te eten en daarna weer te starten met ons 'gewone' leventje.

We wensen iedereen heerlijke, gezellige en fijne Kerstdagen en natuurlijk een heel spetterend en gelukkig begin van het nieuwe jaar toe!!!

1. Eline:
    20 december 2011
    Dat klinkt allemaal heel goed! Gelukkig kunnen we elkaar met kerst weer zien, waar traditionele feestdagen al niet goed voor zijn :-) Tot snel lieve zus en zwager!
  2. Yolande:
    20 december 2011
    Oeps, zie nu pas dat het verhaal weer erg lang is geworden..... volgende keer zal ik het wat compacter houden :)
  3. Leonore:
    20 december 2011
    Heerlijk om te lezen en ook om met eigen ogen gezien te hebben hoe fijn jullie daar zitten! Kan je de titel vertalen? Wat een taal...
  4. Yolande:
    20 december 2011
    Prettige kerstdagen en een spetterend/sprankelend nieuw jaar!
  5. Pien:
    Leuk Yo en Bram!
    En lange verhalen geven extra veel indruk :). Wat een prachtige stad. Tot zondag,goede reis!!!

Xx
  6. Ron Manheim:
    20 december 2011
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen!!
  7. Koen:
    20 december 2011
    Mooi verhaal! Is dat ECHT gebeurd... (Grapje)?!

Wel uitgebreid maar zeker niet te lang, het geeft een heel duidelijk beeld van jullie belevenissen.

Voor nu alvast hele fijne feestdagen gewenst en een gelukkig 2012!

Liefs, Koen (& Maartje)
  8. Jupa:
    21 december 2011
    Leuk om zo een beetje bij jullie te zijn. Nog leuker is het dat jullie met een paar dagen weer bij ons zijn. Zal vast een emmer met rietjes klaar zetten!
    Goede reis.
  9. Hanka:
    2 januari 2012
    Gelukkig Nieuwjaar!
    Leuk om mee te lezen, @-joy het mooie leven daar en CU soon.
    Liefs Hanka en Jasper